assalamu alaikum Pictures, Images and Photos

Tuesday, December 20, 2011

Run Away??

Pada hari ini, kita dapat lihat pelbagai polimik yang berlaku dalam masyarakat kita. masalah ini menyebabkan berlakunya permusuhan antara manusia khususnya dalam ahli keluarga itu sendiri. Di sini timbulah persoalan di benak fikiran bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah ini.


Dalam isu ini, penulis berkesempatan melihat kes kahwin di luar negara, kahwin tanpa izin ataupun kahwin lari yang dikendalikan oleh Pejabat Agama Daerah Padang Terap, Kedah semasa membuat Latihan Amali Industri di Pejabat tersebut.
Antaranya, masalah ini berlaku disebabkan keengganan wali mengahwinkan anak dara dengan bakal suaminya atau bakal suami tidak mendapat restu keluarga. Oleh yang demikian, jalan penyelesaian yang singkat untuk mengatasi masalah perwalian dan peruntukan undang-undang keluarga yang sedia ada, perkahwinan tersebut dijalankan diluar negara. Antara destinasi utama yang menjadi pilihan kepada pasangan kahwin lari iaitu di negara Thailand. 
Dalam undang-undang keluarga Islam di setiap negeri tidak terdapat peruntukan yang khusus istilah kahwin tanpa izin atau lebih dikenali dengan kahwin lari.Meskipun tidak ada dalam peruntukan akta secara khusus, tetapi sesiapa yang didapati sabit oleh Mahkamah atas kesalahan kahwin lari akan dikenakan hukuman. Undang-undang kekeluargaan Islam tidak mengiktiraf pasangan yang berkahwin lari disebabkan perbuatan tersebut melanggar keabsahan undang-undang kekeluargaan Islam. Contohnya, perkahwinan tersebut dijalankan oleh wali hakim tanpa kebenaran pendaftar nikah yang dilantik oleh negeri masing-masing dan tidak mengikut prosedur yang digariskan oleh undang-undang.


Faktor-faktor kahwin lari:
1. Poligami : tambah tanpa pengetahuan isteri pertama 
2. Cinta tidak dapat restu dari ibu bapa
3. Terlanjur : untuk menutup malu sebab sang isteri sudah hamil ataupun paksaan keluarga masing-masing untuk bertangjungjawab 
4. Cepat dan mudah : tak payah pergi Kursus Pra Perkahwinan


bersambung..

No comments:

Post a Comment